Nedenfor kan du læse om Bodil Aagaard Friis malerier. Flere af billederne hænger i Menighedshuset i Tømrergade sommeren over og skal opleves der for at komme til sin ret. De fotos af malerierne som artiklen bringer, giver kun en antydning af billederne. Hverken billedrammer eller billedkvalitet kan ikke gengives tilfredsstillende her.   

Hvorfor maler du, og hvad maler du?

Disse to spørgsmål stillede Dorte Kobbeltvedt Madsen mig forleden, og hun bad mig skrive lidt om det til hjemmesiden:

Jeg har malet akryl på lærred i 10 år, og hvorfor jeg gør det er nemt at svare på. Jeg kan ikke lade være. Indimellem bliver jeg " gravid med et billede", og så må jeg bare have det ud på et lærred.  Det kan være ren farveglæde, der driver mig. Men jeg maler også det, jeg kalder "Helbredelses Billeder". Det vil sige, at jeg ønsker at stadfæste en helbredelse, jeg har oplevet, synliggøre den.

 

 

For nogle år siden tilgav jeg et nært familie medlem og malede herefter billedet Tilgivelse. Det er et nonfigurativt billede, men farverne symboliserer tilgivelse. Den røde farve, Jesu blod, der renser for al synd. Den hvide farve er renheden i tilgivelsen og guldfarven er det Guddommelige i tilgivelsen.
Farverne flyder ind i hinanden og fylder hele lærredet. Tilgivelse når ud i hele kroppen og er ikke bare noget, der sker i hovedet og kommer ud af munden.

 

Billedet Tilgivelsens land fulgte efter. Det land er fuld af grønne farver og vækst. At tilgive er en gave, der sætter fri til at elske og vokse. Også her er guldfarven med, da det er Guddommeligt at kunne modtage tilgivelse og selv tilgive andre. Tilgivelsens land har jeg brug for at gå ind i hver dag.

 



Billedet Korsland er et lidt melankolsk billede. Ved nærmere eftersyn er der graveret ni kors Ind i farverne. Et symbol på de kors, synlige eller skjulte, de fleste af os bærer. Når vi kommer tæt på hinanden, ser vi måske hinandens kors og lærer dermed hinanden at kende på et dybere plan og kan bedre vise omsorg.

 

 

 

Billedet Efterår er et ja til efterår med gyldne farver og frugter. Men også livets efterår, hvor der er de røde, livskraftige skridt ud i en ukendt fremtid.

 

 

 

For tre år siden oplevede jeg et jordskælv i mit liv. Min verden blev rystet. Da malede jeg billedet Jordskælv. Der var kun korset, der kunne forbinde mine klippesider. 

 

 

 

 

I foråret sad jeg og kikkede på billedet og tænkte. "Man må kunne komme noget jord ned i krateret, så der kan gro nogle blomster ". Dette ville jeg male, men det blev til billedet Åbning. Der kom lys ned i revnen, og det blev en åbning til nyt liv. Et eksempel på, at det at male er en proces. Jeg ved ikke på forhånd, hvad der kommer frem på billedet.

  

 

Til sidst to Midsommerbilleder, bare malet ud af sommer, sol og varme.

                                                    

 

Bodil Aagaard Friis