Aftensang

Afholdes:

I kirken tirsdage kl.18.30 (red. ikke i 2024)

NB! Ny kortere Aftensang hver anden torsdag kl. 17-17.30 (red. 18:30 -  19:00 i 2024)

lørdage  kl.17.00 - aflyst én lørdag om måneden (se datoer under det sker på hjemmesidens forside)

på Zoom søndag kl. 17.30  (Dansk Tidebog bd. I og II) - brug dette link:

https://us02web.zoom.us/j/562845 -143?pwd=eGxxd051eEdOZzlyMWlwdEF1b2hKZz09

Tidebøgerne kan købes hos www.ProRex.dk eller ved henvenvendelse i kirken til kantor Kim Thinggaard

Aftensang - Festvesper - Vesper

I Bethlehemskirken har vi gennem mange år haft mindre gudstjenester i ugens løb. Der har på denne måde været meget bøn i kirken, og det er blandt andet derfor, at kirken har udviklet sig til det, den er i dag. Der er fortsat en trofast gruppe i kirken, der holder aftensangene i gang uge for uge.

Aftensangen/vesperens hovedbestanddele

er Davids Psalmer, tekstlæsning og Magnificat (Marias Lovsang), der forbereder os til selve bønnen. Som overskrift for alle aftensangene er ordene fra Psalme 141: "Som røgoffer gælde for dig min bøn, mine løftede hænder som aftenoffer". Det fortæller os, at det ikke er formen, der er det vigtigste, men indholdet, bønnen.

Festdagene

En anden gammel kirkelig tradition er festdagene, der markeres ikke for at dyrke mennesker og præstationer, men for at takke Gud for de muligheder, han har givet os mennesker, og for, at der er nogle, der til inspiration for os har stillet sig til rådighed for Guds gerning. Disse dage har forskellig prioritet, således står Bibelske begivenheder og personer over de dage, hvor kirkehistoriske personer mindes.

Red. DKM marts 2024

Københavns Vesperring

Bethlehemskirken er også med i dette arbejde med fælles aftensang for flere menigheder pt. fire gange om året. Udgangspunktet er den gregorianske vesper, men også andre elementer indgår.

Se program under menupunktet festvesper til venstre.

Aftensang-Festvesper-Vesper